2- بازار را كاملاً بشناسیدكارآفرین باید به دنبال شناخت كامل بازار خود باشد و اطمینان حاصل كند كه در طرح خود حجم بازار، نمودار پیشبینی رشد آن، و چگونگی دسترسی به بازار هدف را دیده است. برای مثال در طرح تجاری یك كافینت باید جمعیت منطقه، ضریب نفوذ اینترنت در آنجا، پیشبینیها پیرامون رشد مثبت و یا مفنی استفاده از اینترنت و ... لحاظ شود. ضمن آنكه بررسی شرایط و محیط رقابتی را نباید از قلم انداخت .
3-
رقابت را درك كنیداز اجزای مهم شناخت هر محیط كسب و كاری، شناخت رقابت حاكم
بر آن، چه از نظر ماهیت و چه از نظر الزامات است. آیا محیط به شدت رقابتی
است و یا بالعكس رقابت در آن كم است . رقبا چگونه به رقابت میپردازند. آیا
رقیبی وجود دارد كه رهبری قیمت را داشته باشد؟ و نهایتاً داشتن درك عمیقی
از مبانی رقابت در بازار الزامی است. آیا با قابلیتها و امكانات موجودتان
توان رقابت با رقبا را دارید؟
4- به جزئیات توجه كنید .طرح را بدون
اضافات و حشویات بنویسید. اما به گونهای كه جزئیات كافی را در بر گیرد تا
خواننده اطلاعات كافی جهت تصمیمگیری آگاهانه را داشته باشد . نویسندهی
طرح تجاری معمولاً نقش مهمی در راهاندازی كسب و كار دارد. طرح تجاری باید
حس حرفهای بودن را منتقل كند؛ بدون غلطهای املایی، شامل استنتاجهای
واقعگرایانه، و مدلسازیهای قابل اعتماد و اطلاعات دقیق باشد. نویسنده
باید در مورد قالب ارائه هم تصمیمگیری كند به عنوان مثال اگر نیاز به
ارائه طرح وجود دارد یك مجموعه اسلاید پشتیبان نیز برای آن تهیه نماید .
5-
بر روی فرصت متمركز شوید .اگر برای كسب و كار خود به دنبال سرمایهگذار
هستید مهم است كه به طور شفاف فرصت سرمایهگذاری را شرح دهید. چرا كه
سرمایهگذار باید سرمایهگذاری در كسب و كار شما را به سپردهگذاری در
بانك، خرید سهام یا سرمایهگذاری در كسب و كار دیگری ترجیح دهد؟ وجه
ممیزهی محصول پیشنهادی شما چیست؟ چرا افراد پول پولشان را صرف خرید از شما
میكنند؟
- مطمئن شوید كه تمام حوزههای كلیدی را پوشش دادهاید.
پیرامون آن چه یك طرح كسب و كار باید در برگیرد تحقیق كنید. بخشهایی را به
معرفی شركت، محصول/خدمت، بازار، رقابت، تیم مدیریتی، بازاریابی، عملیات و
برنامههای مالی اختصاص دهید. با این كه بخش بیشتر طرح از متن تشكیل
میشود، بهتر است شامل چند نمودار رنگی و جدول ساده نیز باشد .
7- دو دو
تا چهارتا كنید .اعداد باید كاملاً دقیق و معتبر باشد. هزینههای باید
كاملاً مستند و پیشبینیهای فروش باید محافظهكارانه و واقعبینانه باشند.
در حالی كه هزینهها را بادقت بیشتری میتوان پیشبینی كرد، عامل اصلی
موفقیت یا شكست یك كسب و كار میزان فروش آن است. اگر نمیتوانید محاسبات را
انجام دهید از كسی بخواهید كه جریان نقدی و نمودار نقطه سربهسر را برای
شما تهیه كند . با استفاده از این دو ابزار خواننده میتواند بفهمد كه
میزان فروش چقدر باید باشد كه هزینهها را پوشش دهد و همین طور چه مقدار
سرمایه برای یك شروع موفق لازم است. دقت داشته باشید كه در شروع كارتان شما
هزینههای زیادی دارید در حالی كه فروش شما نامطمئن است. همچنین اگر نسیه
بفروشید مدتی طول میكشد تا پول به دست شما برسد .
8- خلاصه مدیریتی
تهیه كنید .شاید مهمترین بخش یك طرح تجاری خلاصه مدیریتی آن باشد. این بخش
خلاصهای است از كل طرح و معمولاً در ابتدای طرح قرار میگیرد. این خلاصه
همچنین عاملی تعیینكننده در تصمیمگیری سرمایهگذاری است كه با كمبود وقت
مواجه است . اگر خلاصه برای سرمایهگذار جذاب باشد به خواندن ادامه میدهد
وگرنه از آن دست میكشد. خلاصهی مدیریتی باید پس از پایان نگارش طرح نوشته
شود تا نكتهای نادیده نماند. خلاصهی مدیریتی باید پركشش باشد تا خواننده
را به خواندن بیشتر ترغیب كند .
9- طرح را بازبینی كنید .وقتی كه طرح
خود را كامل نمودید، با دیدی مستقل آن را مورد بررسی قرار دهید . یعنی از
شخصی كه در فرآیند تهیهی طرح دخیل نبوده است و توانایی انتقاد سازنده را
دارد بخواهید كه آن را بازبینی كند .
10- برنامه را به كار ببندید .در
نهایت یك طرح همواره باید همچون سندی پویا دیده شود و جزئیات دقیق در
ارتباط با تاریخها، زمانبندی اتمام كارها، و مسئولیتهای مشخص را
دربرگیرد. طرح باید پیوسته مورد بازبینی قرار گرفته و به روزرسانی شود .
همچنین در بررسی تحقق پیشبینیها مورد استفاده قرار گیرد. كسب و كارها به
شدت وابسته به افرادی هستند كه اقدامات را انجام میدهند و در قبال آن
مسئولیت میپذیرند. یك طرح تجاری موفق طرحی است كه كمك میكند از قرار
گرفتن كسب و كار در مسیری كه به اهداف شركت منتهی میشود اطمینان حاصل كنیم
.