دانستن نحوه «فروش» یا «متاسفانه» برای پیشرفت شغلی مفید است. با این حال، بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند، یا به این دلیل که هنوز ارزش کامل خود را درک نکردهاند یا به این دلیل که میترسند در صورت تلاش بیشتر، متکبر یا ناسپاس شوند.
اگر قبلاً روند درخواست افزایش حقوق از مدیر خود را آغاز کردهاید، باید به شما تبریک بگوییم: شما اولین مرحله ناراحت کننده را به پایان رساندهاید! اکنون زمان آماده شدن برای مذاکره واقعی است که در راه است.
برای دریافت چند توصیه عملی در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید و نکاتی در مورد آنچه که هنگام مذاکره در مورد حقوق خود باید اجتناب کنید، در ادامه مطلب بخوانید!
برای مطالعه توصیه میشود: ۱۳ نمونه از اهداف شغلی قابل دستیابی
قبل از مذاکره برای افزایش حقوق چه نکاتی را باید در نظر گرفت
در نظر گرفتن چهار نکته زیر میتواند به شما در توجیه محدوده حقوقی که برای آن هدفگذاری کردهاید و همچنین درک بهتر دیدگاه مدیرتان کمک کند:
عملکرد کاری و مشارکت شما هنگام ارزیابی کیفیت و خروجی کار خود با تکیه بر ارقام و بازخورد تا حد امکان عینی باشید.
وظایف و مسئولیتهای شما. اگر نقش شما ایجاب میکند که مسئولیت زیادی داشته باشید، یا اگر از آخرین افزایش حقوق خود وظایف دیگری را بر عهده گرفتهاید، به این نکته توجه داشته باشید.
از آخرین افزایش حقوق شما چقدر میگذرد. مدت زمان گذشته را مشخص کنید و قرارداد خود را برای هرگونه اشاره به افزایش حقوق احتمالی بررسی کنید.
امور مالی و عملکرد شرکت در نظر گرفتن زمینه وسیعتری که در آن قرار دارید به شما کمک میکند تا در مورد زمان مناسب درخواست و میزان درخواست تصمیم بگیرید.
برای مطالعه توصیه میشود: چرا کسب و کارها نیاز به الکترونیکی شدن هستند؟
نحوه مذاکره برای افزایش حقوق
10 مرحله زیر میتواند فرآیند مذاکره را از قبل از برنامهریزی جلسه با مدیرتان تا زمانی که مذاکرات حقوق و دستمزد شما به پایان میرسد، آسانتر کند.
مرحله ۱: تحقیق خود را انجام دهید
قبل از اینکه برای جلسه برنامهریزی شده وارد دفتر رئیس خود شوید، ضروری است که تحقیقات خود را انجام دهید. حتی اگر قبلاً این مرحله را پوشش داده باشید، وقتی برای اولین بار موضوع را با رئیس خود در میان گذاشتید، باید حافظه خود را تازه کنید و مطمئن شوید که تمام اعدادی که برای پشتیبانی از خواستههای خود استفاده میکنید جدیدترین هستند.
علاوه بر نگاه کردن به وب سایت های مقایسه حقوق، شما همچنین میخواهید به کمک ها و دستاوردهای خود در محل کار نگاهی دقیق بیندازید.
مرحله 2: محدوده حقوق هدف خود را مشخص کنید
وبسایتهایی مانند Glassdoor به گونهای طراحی شدهاند که بر اساس تخصص و صنعت خود تخمینی از میزان درآمد شما ارائه دهند. برای افزایش شانس خود برای رسیدن به تفاهم متقابل با رئیستان، یک محدوده حقوق معقول و منصفانه برای برقراری ارتباط با آنها تعیین کنید.
برای مطالعه توصیه میشود: معرفی ۱۴ کتاب برای موفقیت در کسب و کار
مرحله ۳: یک جلسه را برنامهریزی کنید
زمانبندی میتواند تفاوت بزرگی در نحوه انجام تلاشهای مذاکره شما ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر تیم شما یک ضربالاجل مهم در پیش است، ممکن است بخواهید قبل از صحبت با مدیر خود تا پایان آن صبر کنید.
البته چیزی به نام زمان مناسب برای درخواست افزایش حقوق وجود نخواهد داشت. با این حال، برخی از دوره ها قطعا بدتر از دورههای دیگر خواهند بود.
مرحله ۴: با عدد بالاتر شروع کنید
همانطور که دیدیم، شما باید قبل از ورود به جلسه خود، محدوده حقوقی را که هدف آن هستید، بدانید. ارائه یک درخواست خاص به مدیر خود نشان میدهد که شما به دقت در مورد وضعیت خود فکر کردهاید و اقداماتی را برای رسیدن به یک نتیجه آگاهانه انجام دادهاید.
با این حال، به جای تقسیم دستمزد مورد نظر خود، بهتر است این عدد را در انتهای بالاتر مقیاس خود بیان کنید. انجام این کار باعث میشود تا مقداری اتاق تکان بخورید: اگر کارفرمای شما با رقم پایینتری مقابله کند، فضایی برای هل دادن رقم به وسط محدوده خود خواهید داشت.
برای مطالعه توصیه میشود: قلب تپنده تجارت: عشق به عنوان نبض حیات یک کسبوکار
مرحله ۵: درخواست خود را توجیه کنید
به مدیر خود بگویید که تحقیقات خود را انجام دادهاید و میانگین دستمزد را برای حرفهایها با شرایط و تخصص خود تعیین کردهاید. سپس، حتماً عملکرد و دستاوردهای خود را به آنها یادآوری کنید: به عنوان مثال، ممکن است بهطور مداوم پروژههایی را مدیریت کرده باشید که بازخورد مثبت را به همراه داشته و از انتظارات فراتر رفته است.
اگر از آخرین باری که حقوق خود را بررسی کردهاید، مسئولیتهای دیگری نیز بر عهده گرفتهاید، این را نیز ذکر کنید. به هر حال، عادلانه است که به خاطر انجام موفقیت آمیز وظایف اضافی، جبران خسارت دریافت کنید.
مرحله ۶: برای پیشنهادات متقابل آماده باشید
در یک دنیای عالی، کارفرمایان بدون هیچ سوالی، دستمزد را افزایش میدهند. اما وقتی موضوع را مطرح میکنید، به سختی چنین خواهد بود.
دانستن اینکه چگونه به پیشنهادات متقابل به طور موثر پاسخ دهید، یک مهارت حیاتی در مذاکره است. این نیاز به گوش دادن فعال، پردازش سریع و دقیق اطلاعات، و توانایی مدیریت احساسات خود دارد تا شما آرام و منطقی واکنش نشان دهید.
اگر با آنچه پیشنهاد میشود موافق نیستید، ارزش خود را به آرامی اما قاطعانه تکرار کنید. اگر رئیس شما تسلیم نشد، یک جایگزین درخواست کنید: برای مثال، یک جدول زمانی کوتاهتر برای بررسی حقوق بعدی یا مزایای اضافی.
برای مطالعه توصیه میشود: چطور به رئیسمان بگوییم حجم کارمان زیاد است؟
گام ۷: برای پاسخ به سوالات دشوار آماده باشید
علاوه بر اینکه از شما میپرسد «چرا باید این افزایش دستمزد را به شما بدهیم؟»، مدیر شما ممکن است برای پاسخهای دیگر نیز فشار بیاورد.
به عنوان مثال، آنها میتوانند در مورد هر پیشنهاد کاری که ممکن است دریافت کرده باشید پرسوجو کنند. یا ممکن است از شما بپرسند که در صورت افزایش دستمزد شما حاضرید مسئولیتهای بیشتری را بر عهده بگیرید. در نهایت، آنها ممکن است بپرسند اگر در این لحظه قادر به افزایش حقوق شما نباشند، چگونه پاسخ میدهید.
از قبل به این سوالات فکر کنید تا غافلگیر نشوید!
مرحله 8: از احساسات خود مراقبت کنید
ممکن است ناامید کننده باشد که درخواست شما توسط مدیرتان رد شود. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که برای اثبات تعهد خود به شرکت خود تلاش کرده باشید و اگر از نظر مالی نیز دچار مشکل هستید، میتواند ناامید کنندهتر باشد.
برای مطالعه توصیه میشود: چگونه نظر دیگران را عوض کنیم؟
با این حال، عصبانی شدن یا ناراحت شدن (به وضوح) نتیجه بحث شما با رئیستان را تغییر نمیدهد. اگر هر چیزی ممکن است به رابطه شما آسیب برساند.
آرام ماندن بدون توجه به آنچه به شما میگویند، نشان دهنده اعتماد به نفس، بلوغ عاطفی و پذیرش شما خواهد بود. اگر امیدوارید در آینده دوباره مذاکره کنید، این مهم است!
مرحله ۹: تصویر بزرگتر را در نظر بگیرید
قبل از توافق بر سر هر چیزی، لحظه ای در مورد آنچه گفته شده است فکر کنید. رئیس شما ممکن است یک جایگزین به شما داده باشد - مثلاً مرخصی استحقاقی اضافی و امکان کار بیشتر از خانه.
در حالی که این با افزایش حقوق یکسان نیست، کار از راه دور میتواند به ساعات کمتری در ترافیک، هزینه کمتری که برای ناهار و قهوه خرج میشود و زمان بیشتری با عزیزانتان تبدیل کند. این ممکن است فقط برای افزایش رضایت شغلی و تعادل کار و زندگی شما تا بررسی بعدی حقوق شما کافی باشد.
مرحله 10: آن را به صورت مکتوب دریافت کنید
هنگامی که با رئیس خود به توافق متقابل رسیدید، درخواست کنید که شرایط در یک نسخه بهروز شده از قرارداد کاری شما منعکس شود.
پس از ترک جلسه، در نظر داشته باشید که برای آنها ایمیلی بفرستید تا سریعاً آنچه را که توافق شده است، خلاصه کنید و یک بار دیگر از آنها برای وقت گذاشتن و پیشنهادی که به شما دادهاند تشکر کنید.
برای مطالعه توصیه میشود: چطور تبدیل به کسبوکاری دوستداشتنی شویم؟
تاکتیکهای مذاکره را بالا ببرید
تاکتیکهای زیر میتوانند شانس شما را برای رسیدن به نتیجهای که به آن امیدوار هستید افزایش دهند:
1. در نقل قول حقوق عجله نکنید
هنگام مذاکره، ما مشتاق هستیم که نظر خود را بیان کنیم و توسط طرف مقابل درک شویم. متأسفانه، این میتواند باعث عجله ما شود، که باعث میشود چیز اشتباه را آشکار کنیم، تزلزل کنیم یا دیدگاه طرف مقابل را در نظر نگیریم - که ممکن است به اندازه دیدگاه ما معتبر باشد.
در عوض، به سرعت خود توجه کنید. مدیر شما یک بازه زمانی را برای شما مسدود کرده است، بنابراین واقعاً عجلهای وجود ندارد. با مرور دستاوردها و مشارکتهای خود شروع کنید و فعلاً هرگونه اشاره به حقوق خود را کنار بگذارید!
2. از زبان مثبت استفاده کنید
جایگزین کردن جملات منفی مانند «من از آن راضی نیستم» با جملات مثبت، مانند «به جای آن این را ترجیح میدهم»، میتواند ارتباط دوستانه، انعطافپذیری و ذهنی باز را نشان دهد. پس تا حد امکان سعی کنید مطالب را طوری بیان کنید که روی نکات مثبت تمرکز کنید!
برای مطالعه توصیه میشود: وظایف کلیدی یک مدیر مالی چیست؟
علاوه بر این، سعی کنید لحنی را حفظ کنید که نشان دهنده قدردانی در طول مبادله باشد. حتی اگر دقیقاً آنچه را که انتظارش را دارید به دست نیاورید، میتواند به کاهش هر گونه فشار وارده بر روابط شما با مدیرتان کمک کند، به این معنی که میتوانید در فرصت بعدی راحتتر دوباره مذاکره کنید.
3. زبان بدن را فراموش نکنید
زبان بدن قدرتمند است، بهطوری که می تواند کلماتی که از لبهای شما خارج می شوند را نفی کند. اگر از واژگانی استفاده میکنید که حوصله و انعطافپذیری را نشان میدهد، در عین حال دستهایتان روی هم قرار گرفتهاند، فکهایتان به هم فشرده است و از چشمهای مدیرتان دوری میکنید، او بیشتر از جملات شما به موضع شما گوش میدهد.
در عوض، سعی کنید صاف بنشینید و تماس چشمی خود را حفظ کنید، شانه های خود را در یک سطح قرار دهید و دست ها و پاهای خود را روی هم نگذارید. لبخند و سر تکان دادن گاه به گاه نیز می تواند نشان دهنده دوستی و درک باشد که مدیر شما از آن قدردانی خواهد کرد.
برای مطالعه توصیه میشود: سال مالی چیست؟ نحوه ایجاد، بستن و تغییر سال مالی
4. از سکوت به عنوان ابزار استفاده کنید
استفاده کم و در زمانهای مناسب، ساکت ماندن میتواند شانس شما را برای رسیدن به توافقی که به آن امیدوار هستید افزایش دهد.
اولاً، سکوت به شما کمک میکند اطلاعاتی را که به شما ارائه میشود جذب و پردازش کنید، خواه این رقم پیشنهادی حقوق باشد یا یک وسیله جایگزین برای جبران خسارت، مانند پاداش.
هرچه زمان بیشتری برای فکر کردن برای خود بخرید، با دقت بیشتری میتوانید پنجره های فرصت را شناسایی کنید تا مکالمه را به سمت هدفی که میخواهید هدایت کنید.
بعلاوه، اگر اولین پیشنهاد متقابلی که دریافت میکنید بهطور قابلتوجهی کمتر از آن چیزی باشد که انتظارش را داشتید، یک مکث لحظهای میتواند نشاندهنده نارضایتی شما باشد و باعث شود مدیرتان درباره آنچه که گفتهاند تجدید نظر کند.
برای مطالعه توصیه میشود: ۱۵ راهکار برای کاهش هزینه های کسب و کار
5. از قدرت پیشنهادات دیگر استفاده کنید (با دقت)
در حالی که ذکر پیشنهاد از سوی شرکت دیگری در طول مذاکره حقوق و دستمزد خوب است، مطمئن شوید که اطلاعاتی که در اختیار شما قرار میدهید دقیق باشد. یعنی: مبلغی را که به شما پیشنهاد شده اغراق نکنید، به این امید که رئیستان حقوق بیشتری به شما پیشنهاد دهد، زیرا ممکن است بخواهند مدرکی ببینند.
همچنین مراقب باشید که ذکر پیشنهاد دیگری به عنوان یک تهدید تلقی نشود. "اگر شما این افزایش حقوق را به من ندهید، شخص دیگری خواهد داد!" هرگز اینطور نیست که بخواهید چت خود را با رئیس خود به پایان برسانید.
منبع: careeraddict